جواب

این عبارت در احادیث زیادی از وجود مقدس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در شان حضرت علی علیه السلام نقل شده است :

اصل احادیث از منابع شیعه

عن عبد الله بن عباس قال : قال رسول الله ( صلی الله علیه وآله ) : . معاشر الناس ، إن علیا قسیم النار ، لا یدخل النار ولی له ، ولا ینجو منها عدو له ، إنه قسیم الجنة ، لا یدخلها عدو له ، ولا یزحزح عنها ولی له .

امالی شیخ صدوق ص 83 ، به سند دیگر خصال ، شیخ صدوق ، ص 496

از عبدالله بن عباس نقل شده است كه گفت : رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : . ای گروه مردم ! همانا علی تقسیم كننده جهنم (نار) است كسی كه یاور و دوست او باشد وارد آتش نخواهد شد و كسی كه دشمن او باشد از آن نجات نخواهد یافت . همانا او تقسیم كننده بهشت است كسی كه دشمن او باشد وارد آن نخواهد شد و كسی كه دوست او باشد از آن محروم نخواهد شد.

قال(علی ابن موسی الرضا) قال رسول الله " ص " یا علی انك قسیم الجنة والنار

عیون اخبار الرضا ج 1 ص 30

حضرت علی بن موسی الرضا فرمودند : رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند :

ای علی ! همانا تو تفسیم كننده بهشت و جهنم هستی .

عن سلیمان بن خالد ، عن أبی عبد الله جعفر بن محمد الصادق ، عن آبائه علیهم السلام قال : قال رسول الله صلی الله علیه وآله لعلی علیه السلام : . یا علی أنت قسیم الجنة والنار ، لا یدخل الجنة إلا من عرفك وعرفته ، ولا یدخل النار إلا من أنكرك وأنكرته .

امالی شیخ مفید ص 213

از سلیمان بن خالد از امام صادق علیه السلام از پدرانشان از رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم به حضرت علی علیه السلام فرمودند : . ای علی تو قسمت كننده بهشت و دوزخی وارد بهشت نمی شود مگر كسی كه او تو را و تو او را بشناسی (جزء شیعیان واقعی تو باشد) و وارد دوزخ نمی شود مگر كسی كه تو را انكار كند و تو او را انكار كنی.

این روایت به چند صورت قسیم النار والجنه، قسیم النار ، قسیم الجنه و النار ، السلام علیك یا قسیم النار و الجنه، در منابع ذیل آمده است:

الكافی كلینی ج 4 ص 570، معانی الاخبار شیخ صدوق ص 206، تهذیب الاحكام شیخ طوسی ج 6 ص 29، روضه الواعظین فتال نیشابوری ص 100و 1، المسترشد طبری شیعی ص 264، امالی شیخ مفید ص 213، امالی شیخ طوسی ص 305 و 629، احتجاج طبرسی ج 1 ص 209و 341،مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 8 و ج 3 ص 28، الطرائف سید بن طاووس ص 76، مدینه المعاجز ج 1 ص 280

روایت از منابع اهل سنت

این روایت در بسیاری از منابع اهل سنت نقل شده است و اگر چه برخی از متعصبین سعی در تضعیف این روایت كرده اند اما جایی كه این روایت در كتب لغت نیز راه پیدا می كند و به اسناد متعدد در كتب معتبر اهل سنت نقل می شود دیگر اشكال بهانه جویان جایی ندارد اكنون به برخی از نقلها در منابع اهل سنت اشاره می كنیم:

عن علی رضی الله تعالی عنه أنا قسیم النار

الفایق فی غریب الحدیث جارالله زمخشری ج 3 ص 97

از حضرت علی علیه السلام فرمودند : من تقسیم كننده دوزخ هستم .

وروی أیضا عن الأعمش عن موسی بن طریف ، عن عبایة ، قال سمعت علیا ( ع ) ، وهو یقول : أنا قسیم النار .

شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 2 ص 260 و ج 19 ص 140.

و همچنین روایت شده است از اعمش از موسی بن طریف از عبایه كه گفت از علی علیه السلام شنیدم در حالی كه می فرمود: من تقسیم كننده دوزخ هستم .

عن عبایة عن علی قال : أنا قسیم النار ، إذا كان یوم القیامة قلت هذا لك وهذا لی .

البدایه و النهایه ج 7 ص 392

از حضرت علی علیه السلام نقل شده است كه فرمودند : من قسمت كننده دوزخم زمانی كه روز قیامت فرا رسد می گویم (به آتش ) این (شخص) برای تو و این (شخص) برای من .

همچنین غریب الحدیث ، ج 1 ، ص 377 ، النهایه فی غریب الحدیث ، ج 4 ، ص 61 و المناقب ، خوارزمی ، ص 41 و كنزالعمال متقی هندی ج 13 ص 152، تاریخ مدینه دمشق ج 42 ص 298.

دلیل این نامگذاری

برخی از روایات علت این نامگذاری را ذكر كرده اند كه به دو روایت اكتفا می شود:

1 - حدثنا أحمد بن الحسن القطان قال : حدثنا أحمد بن یحیی بن زكریا أبو العباس القطان قال : حدثنا محمد بن إسماعیل البرمكی قال : حدثنا عبد الله بن داهر قال : حدثنا أبی ، عن محمد بن سنان عن المفضل بن عمر قال : قلت لأبی عبد الله جعفر بن محمد الصادق " ع " لم صار أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب قسیم الجنة والنار ؟ قال : لان حبه إیمان وبغضه كفر ، وإنما خلقت الجنة لأهل الایمان ، وخلقت النار لأهل الكفر ، فهو علیه السلام قسیم الجنة والنار ، لهذه العلة فالجنة لا یدخلها إلا أهل محبته ، والنار لا یدخلها إلا أهل بغضه .

علل الشرایع ج 1 ص 162

از مفضل بن عمر نقل شده است كه گفت به امام صادق علیه السلام عرض كردم به چه علت امیرالمومنین علی بن ابی طالب قسیم الجنه و النار گفته شده است ؟ حضرت فرمودند : به خاطر اینكه دوست داشتن او ایمان و دشمن داشتن او كفر است ، و همانا بهشت برای اهل ایمان آفریده شده است و نار برای اهل كفر خلق شده است بنابر این حضرت علی علیه السلام به این علت قسیم الجنه و النار است بنابر این در بهشت وارد نمی شود مگر اهل محبت و دوستی با او و وارد آتش نمی شود مگر اهل دشمنی با او .

همچنین در روایت دیگری از امام رضا علیه السلام آمده است :

30 - حدثنا تمیم بن عبد الله بن تمیم القرشی قال : حدثنی أبی عن أحمد بن علی الأنصاری عن أبی الصلت الهروی قال : قال المأمون یوما للرضا علیه السلام یا أبا الحسن أخبرنی عن جدك أمیر المؤمنین بأی وجه هو قسیم الجنة والنار وبأی معنی فقد كثر فكری فی ذلك ؟ فقال له الرضا علیه السلام : یا أمیر المؤمنین ألم ترو عن أبیك عن آبائه عن عبد الله بن عباس أنه قال : سمعت رسول الله ( ص ) یقول : حب علی إیمان وبغضه كفر ؟ فقال : بلی فقال الرضا علیه السلام : فقسمة الجنة والنار إذا كانت علی حبه وبغضه فهو قسیم الجنة والنار

عیون اخبار الرضا ج 1 ص 92.

ابا صلت هروی نقل كرده است كه روزی مامون به امام رضا علیه السلام گفت : یا اباالحسن ما را از پدرت امیرالمومنین آگاه ساز كه به چه علت قسیم الجنه و النار خوانده شده است و این به چه معنا است كه این مطلب فكر مرا مشغول ساخته است پس امام رضا علیه السلام به او فرمودند ای مامون آیا تو از پدرت و او از پدرانش از ابن عباس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل نكردید كه گفت از رسول خدا شنیدم می فرمایند: حب علی ایمان و دشمنی با علی كفر است ؟ پس مامون پاسخ داد آری پس حضرت فرمودند : پس تقسیم می كند بهشت و دوزخ را زمانی كه ایمان و كفر بر اساس حب و بغض او باشد پس بنابر این او قسیم الجنه و النار است.

قسیم الجنه و النار در شعر شاعران

شاعران زیادی در طول قرون متمادی از این روایت در شعر خود استفاده كرده اند كه به برخی اشاره می شود:

قسیم النار ذو خیر وخیر یخلصنا الغداة من السعیر

فكان محمد فی الدین شمسا علی بعد كالبدر المنیر

خاتمه المستدرك میرزای نوری ج 3 ص 80،

علی علیه السلام تقسیم كننده دوزخ صاحب خیر است و چه خوب است كه فردای قیامت از جهنم نجات می یابیم.

پس حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در دین خورد است و بعد از آن علی مثل ماه درخشنده است .

قال البشنوی:

فمدینة العلم التی هو بابها أضحی قسیم النار یوم مآبه

فعدوه أشقی البریة فی لضی وولیه المحبوب یوم حسابه

مناقب ابن شهر آشوب ج 1 ص 314،

پس شهر علمی كه او در آن است روشن است كه تفسیم كننده دوزخ روز بازگشتش او خواهد بود.

پس دشمن او شقی ترین خلق در قیامت است و دوست او مورد محبت در روز حسابرسی است .

قال عمار بن تغلبة :

علی حبه جنة قسیم النار والجنة

وصی المصطفی حقا إمام الانس والجنة .

مدینه المعاجز علامه بحرانی ج 1 ص 260

حب علی بن ابیطالب سپر از آتش است و او تقسیم كننده جهنم و بهشت است .

و او جانشین و وصی به حق حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم است و او پیشوای جنو انس است.

چرا به حضرت علی (علیه السلام) «قسیم النار والجنة» می گویند؟

زندگی نامه حاج میرزا محمد مهدی محی الدین الهی قمشه ای

، ,ص ,علیه ,بن ,علی ,كه ,علیه السلام ,شده است ,الله علیه ,صلی الله ,قسیم النار ,قسیم الجنة والنار ,علیه السلام فرمودند ,والنارعیون اخبار الرضا ,الجنة والنارعیون اخبار

مشخصات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

کافه شبانه روزی اروما goldjourlidic silencedream refeathinsoll قالب20 pikasophonar آسمونیا bulbiolweathac ghabchoubi مدیریت دولتی و مدیریت بازرگانی